Sunday, June 26, 2011

Resepi Mee Bandung Muar


google image

Di pagi yang mendamaikan ni kawan nak berkongsi resepi Mee Bandung Muar tempat kelahiran kawan. Kalau orang Muar x cakap Muar..orang Muar cakap Muo...ade loghat sikit. Kawan bangga sangat menjadi rakyat Republik of Muo coz Muo ni bandar dia memang sempoi je tapi kedamaian tinggal kat sana tu memang x kan dapat kat tempat lain. 

Kos hidup yang rendah, makanan pun murah serba serbi la murah. Kawan merindukan setiap detik kawan masa di Muo. Sekarang ni tinggal kat KL memang la x best. Dengan traffic jammed hari2,tol sana sini, makanan pun mahal2.Huh..x syokla.Eh..ape yg aku membebel panjang2 ni tadi cakap nak tulis pasl resepi ni dah cerita lain pulak.oopppsss....sorry...

Ok kembali ke pangkal jalan,sebagaimana yang kita tahu negeri Johor memang terkenal dengan makanan dan masakan yang sedap2. Kalau uols singgah kat Muo jangan lupa roger kawan, kawan akan tunjukkan uols kedai2 makan yang sedap, lazat, enak, marvellous, mantap dan yang paling penting murah. Ok membebel pun dah lama, menaip pun dah panjang apa kata kawan terus berkongsi resepi dengan uols. Selamat mencuba yer..

Bahan-bahan yang perlu disediakan:)

1) Daging -kuantiti terpulang pada uols yang penting daging hendaklah direbus sehingga empuk dan air rebusan daging tu hendaklah disimpan untuk tumis kuah nanti. Daging perlu dihiris halus atau kecil2.

2) Rempah mee bandung - 1 peket ni berat dia dalam 500 gram jadi uols boleh masukkan setengah peket je untuk hidangan 3-4 orang. Kalau nak letak semua pun boleh. Tapi kalau nak jimat uols boleh pekatkan kuah dengan letakkan tepung jagung atau biskut marie yang perlu dihancurkan terlebih dahulu.untuk orang bekerjaya macam kawan ni memang x ada masa nak buat rempah sendiri jadi beli je lagi senang. Rempah mee bandung jenama Mak Pon yang paling enak. Brand lain kawan x pernah cuba pulak. Kalau uols nak cuba boleh tapi kawan x leh jamin keaslian rasanya. Rempah mee bandung boleh didapati di Republik of Muo atau di Negeri Johor, negeri2 lain kawan x sure ada ke x..macam xde je..kihkih..

3) Udang - kuantiti bergantung pada uols,apa yang penting guna udang saiz L ke  atas baru nampak marvellous

4) Sayur Sawi - Dihiris atau dipotong ikut saiz yang bersesuaian

5) Telur - Kalau nak sedap letak la untuk sorang 1 biji tapi make sure masa masak telur jangan kacau. Kalau telur hancur akan menjejaskan rasa mee bandung yang asli.

6) Fish cake - memang selalu kalau orang masak mee bandung mesti nak letak fish cake kawan pun x tau kenapa..layan kan aje..letak lah fish cake dalam 2 keping. Tapi kena potong dulu taw.

7) Tauhu - dipotong dadu (empat segi). Ada orang suka letak tauhu ada orang x terpulangla kat uols.

8) Mee kuning - guna mee kuning je taw kalau guna mee hoon atau kuew teaw macam x sesuai je.

Cara-cara Memasak:)

1) Masukkan air rebusan daging tadi ke dalam periuk dan didihkan.

2) Masukkan rempah mee bandung dan kacau hingga sebati. Kalau nak pekatkan kuah letak satu sudu tepung jagung yang sudah dikacau terlebih dahulu dengan air dalam bekas yang lain. Selain daripada tepung jagung uols boleh masukkan juga biskut Marie tapi make sure biskut tu hancurkan dulu guna air.

3) Masukkan daging yang sudah direbus, udang yang telah disiang atau dibuang kepala dan masukkan fish cake. Biarkan dalam 5-10 minit.

4)  Kemudian baru pecahkan telur tapi jangan kacau telur tersebut. Biarkan hingga telur masak.

5) Lepas tu, baru masukkan sayur sawi dan tauhu. 

6) Last sekali baru masukkan mee kuning. Kalau uols nak asingkan kuah dengan mee pun boleh tapi make sure mee tu direndam sekejap dengan air panas.

7) Dah pun siap hidangan Mee Bandung Muo kita...bolehla hiaskan dengan bawang goreng, daun saderi dan lada merah yang dihiris. Sesuai jugak makan Mee Bandung Muo dengan Sirap Bandung Muo..Class gitu..hehe..

Sekian, Terima Kasih. Good Luck and Good Look....

Nota Bibir Seksi:)

Sebenarnya kawan x suka sangat makan mee bandung..bukannya ape kawan ni x boleh makan seafood. Dalam rencah mee bandung tu banyak udang geragau yang kecik2 tu..kalau kawan makan mulalah hidung kawan ni mengetip2  gatalnya..hikhik..

1 comment:

Nava Krishnan said...

looks spicy and nice red dark color sauce on top.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...