Tuesday, June 14, 2011

Resepi Sup Ayam Marvellous..Muah Muah..




google  image
Hai...uols sihat..

hari ini kawan nak kongsi resepi "sup ayam marvellous..muah muah.." ciptaan kawan. baru jap tadi kawan masak untuk hidangan tengahari. kawan saje je try masak sup ayam ikut resepi kawan sendiri tiba2 jerk jadi pulak. sampaikan suami kawan pun puji "sedap tol by masak". kawan ckp "tipu la bang". bila kawan rasa masyaAllah..marvellous..muah muah. Jadi kawan pun nak kongsi resepi ni dengan uols..selamat mencuba yer..

Bahan-bahan utama:)

1) ayam- x kisahla nak letak berapa ekor pun

2) sup bunjut- x kisahlah brand ape pun janji bunjut

3) bawang merah- bawang yang kecik je ditumbuk halus

4) bawang putih- ditumbuk halus

5) halia- sebesar ibu jari sahaja ditumbuk halus

6) rempah ratus- bunga cengkih 2,bunga lawang 2, pek kak buah pelaga 2,kayu 
    manis 2

7) serai- 2 batang dititik

8) daun limau- 5 hingga 6 helai untuk penyedap rasa dan bau

9) cili padi- kalau suka pedas boleh lah letak cili padi dalam 10 hingga 15 
    tangkai

10) lobak merah- separuh je x yah banyak2 menyemakkan mata je letak 
     banyak2. dipotong ikut suka hati korang la nak saiz ape pun

11) kentang- sebiji je dah cukup,potong ikut suka

12) daun saderi- dihiris halus sebagai penambah rasa

13) tomato- dipotong ikut suke la..haha..

14) cendawan enoki- cendawan berwarna putih,batangnya panjang tapi 
      halus,kelopaknya pun kecik je.cendawan ni made in korea.kalau sesiapa  
     yang selalu makan kat Johnny's Restaurant tahula cendawan ni.memang 
     sedap diletak dalam masakan seperti sup dan tom yam

15) minyak, air dan garam- ikut sesedap rasa

16) bahan-bahan lain seperti udang,sotong,fishball, fishcake dan sayur-sayuran 
     lain boleh jugak dimasukkan sekali dalam sup ayam ni untuk memenuhkan 
     lagi periuk uols


Cara-Cara Memasak:)

1) bubuh minyak dan panaskan minyak. jangan bukak api besar2 kecik2 sudah 
    kang meletop plak..

2) tumis rempah ratus dan sup bunjut

3) kemudian tumis bawang merah dan bawang putih yang telah ditumbuk 
   bersama halia  

4 ) masukkan kentang dan lobak merah kacau sebati

5) masukkan 3 cawan air dan biarkan sehingga kentang dan lobak betul2 empuk dan lembut

6) selepas kentang dan lobak dah empuk masukkan serai, daun limau, tomato, cili padi dan cendawan enoki. Jika uols nak tambahkan rencah lain boleh masukkan sekali. Tambahkan sedikit lagi air agak2 je la janji ade air boleh hirup

7) kemudian bubuh garam secukup rasa dan bahan perasa lain seperti ajinomoto atau serbuk lada putih (kalau nak letak la)

8) masukkan ayam dan biarkan sehingga ayam betul2 masak luar dan dalam

9) last sekali barulah masukkan daun saderi  dan biarkan 5 hingga 10 minit

10) kemudian tutup api dapur. ni yang paling penting..kalau tak hangus pulak sup ayam uols..kahkahkah..

Hidangkan dengan bawang goreng untuk penaik selera...bolehlah dimakan seisi keluarga "Sup Ayam Marvellous..Muah Muah.."




Nota Bibir Seksi:)

Kawan suka masak ikut resepi kawan sendiri..main belasah je yang penting sedap. Tapi paling kawan menyampah nak kena kupas kulit bawang. ikutkan hati nak je beli bawang yang siap dah dikupas kulit tapi geli pulak. ntah2 orang yang kupas kulit bawang tu baru pas cebok..eeee...yakek...

7 comments:

Nava Krishnan said...

stop making me hungry with the marvelous soup.

moom said...

nice info la...
nk try masak la... from
www.moomstore.com

NiNi-Ab said...

hi moom..thanks for your time to visit my blog..ya u should try this awesome menu...

Anonymous said...

sedap.dah cubeee

UmmuFitrah said...

Resepi best.. Saya pun memang malas nak kupas bawang. Saya beli je yang dah dibuang kulit. Dont worry, kita basuh bersih-bersih, baru guna.. Hehehe

Anonymous said...

Touche. Solid arguments. Keep up the great work.

Also visit my website: doctor who toys

Anonymous said...

You actually make it seem so easy with your presentation but I
find this topic to be actually something that I think I would never understand.
It seems too complex and very broad for me. I am looking
forward for your next post, I'll try to get the hang of it!

Here is my web site ... youth baseball

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...