Friday, June 10, 2011

Kitar Semula..Mengapa Perlu Malu?


google image

Kalau sebut pasal kitar semula x ramai orang yang berminat nak kitar semula barang2 yang telah mereka gunakan. Tapi ada segelintir orang yang menjadikan aktiviti kitar semula sebagai sumber pendapatan utama atau sampingan. Mungkin masih ramai lagi yang x sedar tentang kebaikan Amalan Kitar Semula. 


Kebaikan bukan hanya untuk kita tapi untuk alam sekitar tempat manusia menghuni. Selain dapat menjaga kebersihan alam sekitar, poket kita juga dapat berisi.Hasil daripada jualan barang2 yang boleh dikitar semula sangat berbaloi. Bolehla dapat pendapatan sampingan tanpa perlu berusaha keras. 

Kita perlu mulakan amalan kitar semula ni daripada rumah. Barang2 yang kita dah guna boleh kita jual semula. Contohnya, surat khabar, kertas2 yang dah digunakan, tin susu, tin sardin, botol2 plastik dan macam2 lagi boleh kita jual.Memangla hasilnya x sebanyak jumlah duit yang kita keluarkan untuk beli barang2 tu tapi berbaloilah dapat pusingan modal untuk beli barangan lain pulak. Yang penting niat dalam hati nak jaga alam sekitar.




Antara barang2 yang boleh dikitar semula atau dijual adalah kotak,kertas,plastik, tin,botol kaca, surat khabar lama, barang2 elektrik yang dah rosak,botol plastik atau besi buruk. Harga bagi kotak,kertas putih, surat khabar adalah RM 0.40 sekilogram. 


Kertas yang berwarna sekilogram RM 0.20. Bagi barang aluminium dikira RM 3.50 hingga RM 4.00 sekilogram. Botol plastik pula RM 1.10 sekilogram. Kemudian botol kaca dikira mengikut kuantiti bukannya berat. Manakala barang2 elektrik yang dah rosak perlu diasingkan antara palstik, besi, tembaga dan wayar. Boleh dijual secara berasingan. Cuma banyak kerja sikit la sebab kena bukak compartment dalam barang elektrik tu.Harga tin pula kalau x silap RM 0.40 atau lebih. Kertas2 bil atau apa juga jenis kertas uols blh simpan utk dijual tapi kena la lipat elok2 baru dpt harga tinggi sikit kalau x orang yang beli tu akan anggap itu kertas sampah.

Dulu memang kawan x amalkan kitar semula ni tapi tiba2 je datang keinsafan dalam diri dan semangat nak cari duit lebih. Oleh kerana suami kawan kerja dekat restoran jadi banyaklah kotak2 dan tin2 yang boleh kawan jual. Dalam sebulan kawan boleh dapat RM 50 secara percuma. Itu pun kerja main2..x agresif sangat. Kalau x dapat lebih lagi. 


Hanya keluar duit minyak sikit dan tenaga je untuk angkat barang2 tu masuk dalam kereta. Bagi kawan sangat berbaloi dapat lah lepas duit broadband tiap2 bulan atau selalunya kita orang gunakan duit tu untuk tengok wayang. Jadi x payahlah usik duit gaji. Berbaloi kan??

Bagi kawan2 yang belum amalkan kitar semula meh la...x perlu rasa malu sebab kita buat kebajikan pada bumi kita. Pedulikan apa orang nak cakap asalkan rezeki yang kita dapat rezeki halal. x mintak pun duit diaorang. Betul x?? Selamat mencuba ye kawan2...

Nota bibir seksi:)

Kawan x pernah la sampai tahap kutip tin kat tepi jalan, selalunya tin tu yang datang bergolek kat depan kawan...hahaha..tu berkatnya bila kita rajin ringankan tangan untuk jaga bumi Allah ni..x percaya kena cuba..hehe...

6 comments:

mv medi said...

bagusnya.. tg penting niat nk jaga alam sekitar

Anonymous said...

Klu area kepong ni nk g jual kt mna yer?dh byk sgt botol plastik kt umah..

NiNi-Ab said...

alamak x pasti la..try cari kat web kalo ade...

miz aNj3 said...

salam..
saye ade banyak sangat kotak yg tak pakai..tapi..
tak tau nk jual kt mane..saye dduk area subang jaya ss 15..
nini ade contact tak untuk jual kotak2 ni..sayang klau dibuang camtu jer.. =)

Anonymous said...

I usually do not create many responses, however i did some
searching and wound up here "Kitar Semula..Mengapa Perlu Malu?".
And I do have 2 questions for you if it's allright. Could it be only me or does it give the impression like some of the remarks appear like written by brain dead visitors? :-P And, if you are writing at other online social sites, I would like to follow everything fresh you have to post. Would you make a list of every one of your shared sites like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?

Visit my blog accident claims compensation

Anonymous said...

Kitar semula dan dapat sikit imbuhan .

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...