Friday, February 18, 2011

Awas,Jangan Tertipu!

yahoo image







Kita selalu terpedaya dengan slogan2 jualan murah. Contohnya Jualan Akhir Tahun, Jualan Penghabisan Stok, Jualan Harga Runtuh, Jualan Terperanjat, Jualan Promosi Pembukaan dan macam2 lagi slogan kata yang digunakan untuk menarik minat pengguna. Awas, anda jangan tertipu dengan slogan kata! 


Teliti betul2 iklan yang dipamerkan di surat khabar atau banner2 yang anda lihat. Selalunya apa yang dihebahkan tak sama  dengan apa yang dilihat. Bila kita pergi nak beli barang yang kita tengok kat surat khabar atau tv tu mulalah keluar ayat2 yang tak sedap didengar oleh jurujual.


Antaranya ialah “Stok dah habislah, yang tunjuk kat dalam iklan tu barang second hand bukan barang baru, tertakluk kepada terma dan syarat untuk beli barang tu”. Aduh..patah hati aku ..baru berangan nak beli tv LED 42 inci dengan harga RM 1599.haha..padan muka ko apasal tak baca iklan tu betul2…kadang2 kita boleh fikir logik ke tak harga sesuatu barang dengan kualitinya. Takkanlah tv LED 42 inci harga RM 1599. Awat murah sangat na..imposibble!

Kedai Elektrik Friend selalu iklan kat surat khabar harga barang elektrik yang murah gila. Aku pun  terpedaya gak. Maklumlah baru kahwin, macam2 barang elektrik yang nak kena beli. Bila tengok je murah terus nak gi beli. Bila pergi kedai tu si jurujual yang cantik molek pun khabaq kat che yang “harga tu untuk barang second hand je..Lagipun kita dah taka de stok lagi”.


Huh..dalam hati aku ni punyala menyirap darah bila dengar budak tu cakap macam tu. Oklah tak pe..aku pun buat satu pusingan hebat kat kedai tu saje nak usha harga barang kat situ. Perrggghhh…harga barang kat kedai tu lagi mahal dari kedai2 elektrik lain yang pernah aku pergi. Sabo je la…

Pasar raya Jumbo selalu buat Jumbo Card day khas untuk pelanggan setia. Memang diskaun turun sehingga 80 % tapi setelah barang2 yang dulunya berharga RM59.90 dinaikkan menjadi RM 99.90 dan diberi diskaun 80%. Tak ke sama je kalau kita beli time tak ada sale.


Bila ada Jumbo Card day aku beria2 nak pergi. Belilah sehelai seluar dan sehelai baju. Masa ambik baju tu aku tengok baju dan seluar tu ada 50% diskaun. Tapi setahu aku harga seluar tu kalau tak ada sale baru RM 19.90.  Tapi bila time Jumbo card harga seluar tu naik RM 59.90. 


Oleh sebab aku tengok ada diskaun 50 % aku pun angkut gak. Tapi bila aku dah bayar dan tengok balik kat resit seluar dan baju tu cuma diskaun 20% je. Haram tol! Nak patah balik memang tak sangguplah nak menempuh ramai orang yang berpusu2 menawarkan diri untuk ditipu. Rupa2nya bukan aku je yang kena tipu ramai lagi pelanggan yang jadi mangsa penipuan haram Jumbo.

Lagi satu pasar raya yang sangat terkenal dengan kekejian menipu pelanggan adalah Tosco. Dah banyak kali aku, kaum keluarga aku, kawan2 aku, sepupu sepapat aku dan nenek moyang aku kena tipu dengan Tosco. Jangan terpedaya dengan harga  barangan yang dipamerkan. Tengok betul2 barcode dan nama barang tu. Kalau nak puas hati buat price check.


Tapi kalau semua barang yang kita beli semua kita nak pergi buat price check tak ke kerja bodoh namanya tu.Price check bukannya banyak pun. Pernah sekali tu aku nak beli rak kasut. Tengok kat price tag harga barang tu RM 13.90 sesuailah dengan kualitinya. Aku pun angkat satu. 


Bila nak bayar aku pelik apasal lah banyak sangat yang aku kena bayar sedangkan berapa ketul je barang yang aku beli. Lepas bayar tu aku tengok kat resit harga rak kasut tu RM 49.90. Memanglah muntah kedarah Tosco ni! Aku pun pergi kat Customer Service Counter nak tuntut hak aku. Orang yang jaga kat counter tu pun buat2 la pergi cek balik harga barang tu. 


Lepas tu dia cakap kat aku “ sorrylah kak kitaorang dah cari harga barang tu tak samalah dengan price tag..diaorang salah punch ni”. Aku pun kasi la ayat2 bengang aku kat akak tu. Akak tu cuak dia bagi balik duit aku RM49.90.hah..nasib baik aku perasan sebelum balik kalau tak rugilah aku beli rak kasut kurang cerdik tu dengan harga RM49.90.huh..tak logik!

Cellulite satu lagi syarikat telekomunikasi yang jadi penipu besar kat Malaysia ni. Iye2 la cakap pakej internet broadband hanya RM48 dan 3 bulan pertama cuma perlu bayar RM 38. Cakap tak payah bayar pendaftaran tapi bila kita cakap je kita setuju nak ambik time tu lah diaorang cakap kena bayar duit pendaftaran untuk dapat moderm. Bukan sikit RM 100 taw. 


Dah tu bila dapat bil bukannya RM 48 sebulan tapi sampai line kena potong tengok kat inbox sampai RM105. Kat bil pulak RM65. Berapa banyak celcom punya hidden charge. Kepala otak dia hidden charge! Masa beli tak ada pulak cakap benda alah tu semua.


Contohilah kedai Habib Jewels. Kalau Habib buat sales mereka tak ada naikkan harga item tu dan bagi diskaun sampai 50-80%. Harga tetap ikut harga yang asal dan diberi diskaun sehingga 50-70%. Tu baru betul gentle! Aku tahulah sebab aku pernah jadi Exec kat Habib suatu masa dulu.

Nota bibir seksi
Tak rela diriku ditipu orang…hukhuk…

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...