Friday, August 5, 2011

Resepi Nasi Ayam Sempoi

google



Di sempena bulan Ramadhan yang mulia ini kawan nak berkongsi satu resepi yang mudah, ringkas, cepat dan sedap iaitu "Nasi Ayam Sempoi". Belajar masak nasi je taw bukan masak ayam.ekeke..kalau nak resepi lain yang boleh dimakan dengan nasi ayam bolehlah tengok kat entri kawan sebelum ni. Banyak resepi macam sup ayam marvellous dan ayam masak merah yang boleh dimakan sekali dengan nasi ayam. Nasi ayam untuk manusia makan ye bukannya nasi ayam untuk ayam..hehe...

Ok..udah2 ler tu..ape yg ko merepek ni setan!!! Fokus2...tingkatkan prestasi kurangkan caci maki...
Start with bahan2 dulu yer...Sila lihat senarai bahan2 di bawah jangan salah beli sudah..kang jadi nasi ayam ayam punyer pulok...

Bahan-bahan yang perlu dibeli di kedai runcit/pasaraya/kedai basikal:)

1) Beras (x kisah ler uols pakai jenama ape janji beras...jangan padi sudah ler)

2) Bawang kecil - yang kecil dan paling molek sebab nak kena tumbuk ni. Kuantiti bergantung pada kuantiti berapa orang yang nak makan. Kalau 4-5 orang makan bawang dalam 4-6 ulas.

3) Bawang putih - yang paling cantik dan putih gebu juga perlu ditumbuk. Kuantiti bergantung pada kuantiti berapa orang yang nak makan. Kalau 4-5 orang makan bawang dalam 4-6 ulas.

4) Halia - tak kira lah halia tua ke muda yang penting mesti kacak bergaya sebab nak kena tumbuk sampai lumat.

5) Marjerin - marjerin ke planta ke sama je rasanya bunyi je lain. Guna salah satu je. Kuantiti dalam 2-4 sudu besar.

6) Minyak mazola - Tak wajib pun tapi kalau nak lebih wangi dan ada warna kekuningan sila letak.

7) Rempah ratus - rempah ratus yang digunakan adalah bunga cengkih, bunga lawang, buah pegaga dan kayu manis. Kuantiti semuanya letak 3 dah memadai.

8) Air- air ape2 je la janji air..air mata air pun boleh...

Cara-cara nak Memasak:)

1) Bubuh marjerin dan minyak mazola dalam periuk. Biarkan sehingga panas. Kawan suggest masak dalam periuk nasi elektrik je senang tapi kalau nak masak dalam periuk biasa atas dapur pun boleh jugak.

2) Tumis rempah ratus yang telah dicuci dengan air. (nak cuci guna air wudhuk pun boleh gak). Kacau sampai naik bau harum semerbak mawar.

3) Tumis bawang merah, bawang putih dan halia yang telah ditumbuk. Jangan kisar ye x molek nanti.

4) Masukkan sedikit air.

5) Masukkan beras yang telah dicuci ke dalam periuk. Tambahkan air secukupnya mengikut sukatan yang betul. 

6) Biarkan sehingga beras bertukar menjadi nasi. Setelah itu kacau sehingga sebati.

7) Nak apa lagi dah siap ler...



Nota Bibir Seksi:)


Selamat mencuba, selamat berpuasa, selamat berbuka dan selamat semuanya....mudah-mudahan...

1 comment:

Nava.K said...

Lovely complete meal, esp with the delicious looking soup.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...