Wednesday, August 17, 2011

Kami Dianiaya!!


google

Salam Ramadhan buat uols. Hari ni dah masuk 18 hari umat Islam seluruh dunia menunaikan ibadah puasa. Mudah-mudahan Allah memberi kita kekuatan yang luar biasa untuk menunaikan ibadah puasa ini sehingga ke akhirnya. Sementara masih ada saki baki bulan Ramadhan ini marilah kita menambahkan amal ibadah kita. Mudah-mudahan kita dapat menambah sedikit bekalan untuk akhirat nanti.


Pada tanggal 18 hari berpuasa ni kawan nak berkongsi cerita bagaimana suami kawan telah dianiaya oleh seorang hamba Allah ini yang merangkap sebagai Area Manager kepada suami kawan. Suami kawan ni memang seorang yang akan bagi komitmen pada kerja dia. Nak kata rajin sangat kerja tu x de la tapi dia anggap kerja tu suatu benda yang sangat penting dalam hidup untuk mencari sesuap nasi. Setelah segala bakti yang dicurahkan kepada syarikat  ni akhirnya suami kawan telah dianiaya. Jadi bermulalah babak yang penting dalam cerita ini....


Pada tanggal 1/7/2011 suami kawan telah memberi notis perletakan jawatannya sebagai Manager di tempat beliau bekerja. Alasan yang diberikan kepada pihak atasan adalah beliau tidak puas hati dengan gaji dan bebanan kerja yang melampau..pendek kata gaji dengan beban kerja x setimpal la.Oleh kerana kekurangan manager bos-bos ni panas bontot la bila dengar suami kawan ni nak berhenti kerja. Area Manager and Operation Manager suami kawan pujukla suami kawan ni supaya jangan berhenti kerja. Pelbagai ayat-ayat manis siap berbunga-bunga lagi dicurahkan pada suami kawan tapi malangnya nasib diaorang tu semua suami kawan langsung x tertarik dengan kemanisan itu. Manisnya kurma ini...hek!!!! Suami kawan tetap berkeras untuk meletakkan jawatan kerana telah mendapat tawaran kerja yang jauh lebih baik dengan gaji yang lumayan. 


Oleh kerana cuti tahun dan claimed public holiday masih berbaki jadi suami kawan pun habiskan cuti beliau. Beliau hanya perlu bekerja sehingga tarikh 11/7/2011.  Apabila tiba hujung bulan of course semua pekerja-pekerja kat Malaysia ni menantikan gaji bulanan akan masuk. Suami kawan pun tidak terkecuali menanti dengan sabar. Bila tengok je kat akaun Maybank 2 U hilang terus sabar. Mana x nya gaji yang sepatutnya lebih dari RM 2k tiba-tiba hanya dapat RM 787 jer...... Puas kawan membelek akaun Maybank 2 U suami kawan tu. Dari semua sudut la kawan korek, cungkil2 tapi x jumpa gak apa puncanya gaji suami kawan bulan tu dapat sikit. 


Dengan pantasnya kawan suruh suami kawan call orang HQ. Bila call orang HQ minah tu cakap notis berhenti kerja suami kawan x cukup sebulan. Jadi dia tolak gaji suami kawan dalam RM 1k lebih. Suka-suki mak bapak dia je tolak gaji orang. Siap hantar surat kat rumah pulak tu. Habis kena maki hamun dengan suami kawan bulan-bulan puasa ni. Kalau uols yang kena pun mesti sentap nye. Mana x nya dah la orang nak beraya gaji kena tolak pulak mana nak cekau duit banyak2. RM 1k lebih taw bukannnya sikit...bagi orang kaya macam Donal Trump tu RM1 k tu x de makna bagi dia tapi bagi kami yang baru nak mula hidup sebagai suami isteri bukan kata RM1k..RM1 pun cukup bernilai buat kami. 





Bila tanya si Area Manager pulak dia cakap dia x tahu apa-apa..dia suruh refer kat orang HQ. Main pas-pas ni yang kawan menyampah! SMS langsung x berbalas, call pun x berjawab. Padahal punca gaji suami kawan kena tolak adalah berpunca daripada Area Manager tu. Sebab x puas hati suami kawan berhenti dia sengaja hantar notis berhenti kerja suami kawan lambat-lambat.Ni ada yang kena kung fu ni !! 


Dahla dulu kawan berhenti kerja dari Habib Jewels pun kawan kena benda yang sama..bila kejadian yang sama berlaku kali ke 2 pada suami kawan pulak tu kawan dah x leh nak sabar lagi. Suami kawan ni pulak punya la baik hati. Dia cakap sabar dulu kita SMS dulu..bagi Area Manager tu masa nak buat kerja. Sabar punya sabar kat seminggu gak la. Dah lepas seminggu kawan bagi dia chance kawan dah hilang sabar. Kawan SMS bos suami kawan yang dulunya bos kawan jugak dengan bahasa yang agak keras. Tapi tetap dia buat don't know je...hangin kepala lutut aku! 


Esoknya kawan pun hantar email complaint kat Bos paling atas dalam syarikat tu. Hah..amek kaw!! dah dapat nama busuk...1 Malaysia tahu....hahaha....(dalam hati x de niat nak berhasad dengki sekadar ingin beri pengajaran). Esoknya terus si Area Manager ni mesej suruh call orang HQ untuk further info. Bila suami kawan call orang HQ diaorang cakap gaji suami kawan akan di bank in pada 23 haribulan yang akan datang ni. Yang paling panas telinga kawan dengar dia cakap orang HQ terbayar lebih...kepala otak..otak kempas betol la!! Banyak ar ko punya bayar lebih. Disebabkan kawan ugut nak report kat pejabat buruh semua takut terus buat kerja...kawan pulak dengan zalimnya hanya bagi tempoh 3 hari je untuk diaorang buat kerja...kahkahkah!!! kalau x buat macam tu confirm la terhegeh2 diaorang ni buat kerja. Macam kes kawan dulu kat Habib menuntut gaji bulan 1 dapat gaji bulan 5 lagi la macam haram kan???



MORAL OF THE STORY:)


1) Jangan suka hasad dengki kat orang

2) Orang yang dah banyak berbakti dengan kita, kita kena balas dengan  
    kebaikan bukan kejahatan

3) Jangan suka tikam belakang

4) Ingat kita ni manusia sesama manusia ada hati dan perasaan 

5) Sikap penyabar wajib ada tapi biar la berpatutan sikit



Nota Bibir Seksi:) 



Tujuan kawan berkongsi cerita suami kawan dianiaya ni bukan bertujuan nak memburukkan nama sesiapa atau nak memburukkan lagi keadaan dan tidak ada kena mengena langsung dengan yang masuk hospital atau x masuk hospital. Semuanya bertujuan yang baik-baik di sempena bulan Ramadhan yang mulia ini supaya kita bijak menuntut hak kita sebagai makhluk Allah di muka bumi ini. Kawan dengan sabar menunggu duit gaji suami kawan pada 23 hb ni...kalau x masuk jugak kawan bom itu syarikat! kahkahkah!!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...