Friday, January 28, 2011

"Handphone Fair Si Penjual Puaka"



Dah lama kan kita x dengar pasal handphone fair? bunting2 or banner2 pun dah x kelihatan lagi.seingat aku tahun lepas paling hangat skali handphone fair ni.celah mana kat kl ni ada handphone fair.boleh dikatakan tiap2 hari ada. macam cendawan tumbuh lepas hujan.sampaikan pengunjung rambang mata nak gi handphone  fair yg mana 1.


Tapi kalo korang nak tau handphone fair ni memangla puaka jembelang tanah! disebabkan handphone fair la aku n hubby aku kena tipu.kita orang nak beli handphone utk uat hantaran kawin.konon2nya nak uat lain ckit la tang hantaran tu.nak ikut perkembangan dunia teknologi.asek2 hantaran buah2an, baju, beg..agakla membosankan.


Oleh kerana terlalu taksub nak beli 2 set handphone sekali gus kami jadi rambang mata. segala penipuan dan ayat2 manis penjual2 puaka tu ktorg x nampak.pdhal sblm ni sgtla susah aku nak kena tipu.x makanla godaan org. tp ntah malang dah berbau kena "ngap" gak. RM1500 hangus mcm tu je.dahla nak kawin byk nak guna duit kena tipu pulak.alahai..labu-labu..


Lokasi kejadian ni berlaku kat parking lot bandar sri permaisuri berhampiran ngan pasaraya hero.time tu kita org saja singgah nak tengok2 x pk pun nak beli.ntah kena ayat senyonyong agaknya beli gak sampai 2 plak tu. mula2 aku dgr si penjual puaka tu cakap enset tu original set. bila bwk balik aku tgk function dlm enset tu lain dr staf hubby aku punye. siap ada msg org len dlm inbox.


x puas hati..aku gi blk fair tu.aku tanya si penjual puaka dia ckp enset tu bkn ori set tp singapore set.aku maki la dia cukup2.aku ckp aku nak ori set.dia ckp ori set xde kat sini tp ada kat kedai dia. aku pun setuju nak beli sebab masa tu duit dah bayar rm1000.


nak x nak kena ambik gak sbb x leh ambik duit blk.aku pn tawar menawar dgn si penjual puaka.bos dia daring semcm je.hubby aku siap tipu yg ktorg keje kat jbtn kastam. tp penipuan tu x berguna langsung.bila bos dia setuju dia bg aku harga rm1000 utk 1 enset.then aku pn agree.ktorg ambik 2 enset.tp diaorg mintak ktorg tambah lg rm500.then rm500 lagi bayar masa ambik enset sbb enset kena booking dlu.x tau bodoh ke bangang ke ape ke ktorg masa tu mcm dh kena ayat...setuju je.gi atm kuarkn duit.


bila dah bayar si penjual puaka kuarkan resit, bg no fon, nama dia n cop kedai.dia suruh datang kedai hari isnin.lokasi kedai kat mines shopping centre.detail si penjual puaka uat ktorg percaya abis..no syak wasangka.
excited punye pasal ktorg pagi2 lagi dah gerak gi mines. bila sampai kat mines mcm nak gila cari kedai enset tu.tanya org sorang pun  xtau.dah bengang gila gi makan jap kat old town.nak makan pun time tu dah x selera.dlm kepala otak ni dah fikir "aku ni kena tipu ke?" aku kol si penjual puaka tu beriban kali tp x berjawab.mula2 org pompuan angkat n cakap salah no then ada org len angkat tp terus letak.


aku hantar msg kat si penjual puaka n ugut dia kalo dia tipu ktorg report polis.aku n hubby pun uat 1 round lagi cari kedai tu kat semua level.korg tau x betapa besarnya mines shopping complex tu.semput la ktorg cari.last2 aku decide utk gi counter information centre.bila aku tanya akak tu dia cakap xde pun nama kedai tu.dulu ada tp dah lama tutup.


rupa2nya akak tu cakap dah ramai org kena tipu dgn si penjual puaka tu.aku ni ntah makhluk malang yg ke bape ntah.time tu dlm hati ni mcm2 perkataan hlg sbr,hlg sopan n hlg kewibawaan kuar dr otak aku.mmgla betul2 puaka jembelang tanah!mcm haram!
aku n hubby pn uat report polis.time tu kena gak la syarahan dgn polis tu.'apasal la awak ni percaya sgt dgn fair mcm tu,lain kali nak beli enset biarla beli kat kedai yg proper, mahal ckit x pe janji x kena tipu". aku n hubby diam je sambil angguk tanda insaf.


pas uat report xde ape pun yg berlaku pas tu.sampi la ni..yg aku pelik camne la DBKL blh x cek ape jenis karnival n ape jenis brg yg si penjual puaka ni nak jual.janganla pentingkan untung je.kena la siasat dulu..aku still usaha utk uat report kat Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia.x la mengharap sgt duit tu turun dr planet marikh tp utk kepuasan hati.


aku harap kawan2 kat luar sana jgn mudah tertipu dgn si penjual puaka.x kira la korg nak beli brg ape pun terutamanya brg elektrik or brg yg mahal selidik la dlm2 sedlm jurang mariana pun xpe..janji x kena tipu.si penjual puaka  ni mmg kojenya mkn duit haram je.ape nk uat mmg dah puaka haram!.kami anggap Allah ambik ckit dari rezeki kami.


tentunya ada hikmah disebalik duit.yg plg ptg kejadian ni sgt2 memberi kesan pd aku n hubby.skang ni ktorg beli brg ape2 pun suke tanya banyak2 sampai si penjual tu tension.cukupla skali duitku terbang..x ku halalkan si puaka2 tu makan duit aku!




nota bibir seksi:)


Dengan duit RM1500 aku n hubby boleh beli 1 lagi set perabot umah ktorg.cuma tambah lg RM500 je.boleh gak beli seblnnya stok baju,gi honeymoon kat langkawi,or beli brg keperluan umah.si penjual puaka bodoh!!!!!!!!!!!!!!!!benci gle aku!!!!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...